Minggu, 02 Agustus 2009

kebejatan syeh al albani

Wah bukan main orang berarak, berdemonstrasi, bertakbir, bakar bendera, Injak-injak bendera Israel, buat kain rentang, tanda tangan bantahan dan macam-macam lagilah.. “Mesti orang Yahudi kat Israel takut kan”....Eeeeeeeeeeeeee gerunnya.... atau mungkin digelakkan sahaja.. “ Lah itu jer, isk isk isk”. Entahlah, penulis bukan kaya sangat nak beli kain buat sepanduk, nak beli bendera untuk bakar, nak beli kayu untuk jadi penggantung bendera. Atau nak beli kain putih 2, 3, 4, 5 gulung untuk buat sebagai kain tempat tanda tangan, conteng sebagai meluahkan kebencian pada israel... Kan ke bagus kain putih tu di hantar atau diagih-agihkan pada penduduk palestin boleh juga diorang guna buat baju sekolah anak-anak. Takpun daripada membazir beli bendera buat sepanduk dan yang sewaktu dengannya lebih baik duit tu disalur terus kepada yang berwajib untuk salur pada palestine. Dapat juga diorang beli barang makanan. Entahlah siapalah penulis untuk berkata-kata, setakat budak hingusan, bukan ustaz pun. kerja pun belum...biarlah kita tengok fatwa ni, nilailah baik-baik..
Fatwa al-Albani tentang Palestina
Diantara faktor pendorong kami untuk mengulas masalah ini adalah banyaknya suara sumbang akhir-akhir ini yang mengangkat masalah ini dengan tujuan untuk memojokkan Imam ahli Hadith besar abad ini, Syaikh Muhammad Nashiruddin al-Albani.
Perhatikan bersamaku ucapan sebahagian mereka: “ Sebahagian pakar menganggap fatwa al-Albani adalah logika yahudi, bukan logika Islam, kerana fatwa ini sangat menguntungkan orang-orang yang berambisi menguasai palestina. Mereka menilai Fatwa al-Albani ini menyalahi sunnah, dan pada tingkat gila. Bahkan Dr. Ali al-Fuqoyyir , anggota Dewan perwakilan Rakyat Yordania menilai bahawa fatwa ini keluar dari setan.” (rujuk : Membongkar Kebohongan Buku Mantab Kiai NU.,hlm.244)
sebahagian lagi menyatakan : “ Barangkali saja Syaikh al-Albani saat berfatwa tentang Palestina, sedang tidak membawa buku aqidah salaf!!” dan kata-kata sejenisnya yang bernada melecehkan!!
Oleh kerana itu, kami terasa terpanggil untuk menjelaskan duduk permasalahan fatwa beliau yang sebenarnya dalam beberapa point berikut (Lihat As-Salafiyyun wa Qodhiyyatu Falestina hal 14-37. Lihat pula Silsilah Ahadits ash-Shohihah no 2857, al-Fashlul Mubin fi Masalatil Hijrah wa Mufaraqotil Musyirikin, Husain al-Awaisyah, Madha Yanqimuna Minas Syaikh, Muhammad Ibrohim Syaqroh hlm 21-24 dan majalah Al-Asholah edisi 7/Th.11, Rabiu Tsani 1414H):
1. Hijrah dan jihad terus berlanjutan hingga hari kiamat.
2. Fatwa tersebut tidak diperuntukkan kepada negeri atau bangsa tertentu.
3. Nabi Muhammad sebagai Nabi yang mulia, beliau hijrah dari kota yang mulia , yaitu Makkah.
4. Hijrah hukumnya wajib ketika seorang muslim tidak mendapatkan ketetapan dalam tinggalnya yang penuh dengan ujian agama, dan tidak mampu untuk menampakkan hukum-hukum syar’i yang di bebankan Allah kepadanya, bahkan dia khawatir terhadap cobaan yang menimpa dirinya sehingga menjadikannya murtad dari agama. Inila inti fatwa Syaikh al-Albani yang seringkali disembunyikan!!
5. Apabila seorang muslim menjumpai tempat terdekat dari tempat tinggalnya untuk menjaga dirinya, agamanya dan keluarganya, maka hendaklah dia berhijrah ketempat tersebut tanpa harus keluar negerinya, kerana hal itu lebih mudah baginya untuk kembalim ke kampung halaman bila fitnah telah selesai.
6. Hijrah sebagaimana disyariatkan dari negara ke negara lainnya, demikian juga dari kota ke kota yang lainnya atau desa ke desa yang lainnya yang masih dalam negeri. Hal ini juga banyak dilalaikan oleh para pendengki tersebut tersebut , sehingga mereka berucap diatas mimbar dan menulis di akhbar-akhbar bahawa Syaikh al-Albani memerintah penduduk Palestina untuk keluar darinya! Demikian tanpa perincian dan penjelasan!!!!
7. Tujuan Hijrah adalah untuk mempersiapkan kekuatan untuk melawan musuh-musuh Islam dan mengembalikan hukum Islam seperti sebelumnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar