Minggu, 02 Agustus 2009

SITI FATIMAH BINTI RASULULLAH S.A.W

"ORANG YANG PALING CERDIK ADALAH ORANG YANG PALING BANYAK MENGINGATI MATI DAN MEMBUAT PERSIAPAN MENGHADAPINYA"
SITI FATIMAH BINTI RASULULLAH S.A.W
-Ketika SITI FATIMAH BINTI MUHAMMAD BIN ABDULLAH BIN ABDUL MUTHALIB BIN HASYIM BIN ABDU MANAF BIN QUSAI BIN HAKIM(YG BERGELAR QILAB) BIN MURRAH BIN KAAB BIN LU'AI BIN GHALIB BIN FIHRIN BIN MALIK BIN NADHAR BIN KINANAH BIN KHUZAIMAH BIN MUDRIKAH BIN ILYAS BIN MUDHAR BIN NIZAR BIN MA'AD BIN A'DNAN BIN ?????(maaf ana tidak tahu lagi selepas ini)????? BIN NABI ISMAIL BIN NABI IBRAHIM meninggal dunia,maka jenazahnya dibawa oleh saidina Ali,Hassan,Hussein dan Abu Zar AL Ghafari r.a. Ketika mereka telah meletakkan jenazahnya ditebing kubur, berkata Abu Zar "wahai kubur,tahukah engkau jenazah siapa yang kami hantarkan kepadamu ini? Beliau ialah siti fatimah al zahrah puteri Rasulullah dan isteri saidina Ali serta ibu Hassan dan Hussien". Maka mereka mendengar suara dari kubur "Aku bukannya tempat orang yang berkedudukan ataupun berketurunan.Aku ialah tempat amal2 soleh,dan tidak akan selamat daripadaku melainkan dia yang banyak amal kebajikkan,bersih hati serta ikhlas dalam beramal ibadah kepada ALLAH"
-satu hari ketika nabi ILYAS a.s sedang duduk,datang malaikat maut untuk mencabaut rohnya.maka nabi Ilyas pun susah hati dan menangis dengan sedihnya..bertanya malaikat maut "apakah erti tangisan ini ya nabi ALLAH??..jawab nabi Ilyas "aku susah hati kerana ketinggalan zikir kepada ALLAH.sebabnya setelah aku,akan ada sekelompok umat yang berzikir kepada ALLAH,sedangkan aku tidak dapat bersama mereka untuk berzikir kepadaNYA"..maka ALLAH telah mewahyukan kepada malaikat maut supaya tidak mencabut rohnya kerana beliau meminta hidup untuk berzikir kepadaKU dan tidak untuk kepentingan dirinya.
-Uthman bin Affan r.a bahawa sesungguhnya apabila dia melalui kuburan,maka beliau berhenti lalu menangis sehingga membasahi janggut beliau. Maka bertanya orang "Ya amirul mukminin,engkau ingat syurga dan neraka serta azabnya hari kiamat,tetapi tidak menangis,kenapa melihat kepada kubur engkau menangis??
jawab beliau "Rasulullah pernah bersabda 'kubur adalah tempat pertama dari beberapa tempat diakhirat dan temapt terakhir dari beberapa tempat didunia. Barangsiapa siapa selamat daripadanya maka apa2 sesudahnya akan lebih ringan dan barang siapa yang tidak selamat daripadanya,maka apa2 sesudahnya akan menjadi lebih dasyat...
al fatihah..lagi seorang sahabatku saufi (semoga ALLAH merahmayimu) telah meninggal dunia...semoga ALLAH mngampuninya di akhirat dan mengampuniku dan kedua ibu bapaku di dunia dan akhirat... amin,,
semoga aku dapat meiniggalkan dunia sebelum dunia meninggalkanku...amin

Tidak ada komentar:

Posting Komentar